BAB 6 : Interaksi Antara Tamadun Dan Globalisasi

Thursday, May 20, 2010

PEMBAHAGIAN TAMADUN
Tamadun dari segi interaksi dan globalisasi terbahagi kpd 2 iaitu:
1-Tamadun Terbuka
*Tamadun yang mempunyai interaksi antara satu sama lain
*Menerima setengah unsur tamadun lain dalam pembinaan dan pengukuhan tamadun itu sendiri
*Tamadun yang mempunyai hayat yang lama
*Berkembang dan merentasi wilayah yang luas. Inilah yang dimaksudkan dengan globalisasi
tamadun

2-Tamadun Tertutup
*Tamadun yang tdk mempunyai interaksi antara satu sama lain
*Tdk Menerima setengah unsur tamadun lain dalam pembinaan dan pengukuhan tamadun itu
sendiri
*Tamadun yang mempunyai hayat yang singkat
*Tdk berkembang dan merentasi wilayah yang luas.


FAKTOR BERLAKU INTERAKSI

1.Penyebaran Agama
*Kebanyakkan tamadun besar dan agung di dunia ini dibina diatas kekuatan agama
*Agama Hindu, Budha, Konfucius, Taoisme, Kristian dan Islam merupakan agama utama yang
bertanggungjawab membentuk tamadun-tamadun besar dan agung
*Cth : Rasulullah s.a.w para khulafah’ ar Rasyidin, Bani umaiah, Bani Abasiah dan semua
pemerintah Islam berikutnya hingga hari ini terus mengutamakan penyebaran Islam

2.Perdagangan
*Perdagangan antarabangsa merupakan salah satu faktor berlakunya interaksi antara tamadun
dan globalisasi
*Cth : Pada abad ke 7M lahir kerajaan Budha iaitu kerajaan Sri Vijaya dan menjadi pusat
perkembangan bahasa Sanskit dan penyebaran agama Budha di Alam Melayu. Kelahirannya juga
berpunca daripada faktor perdagangan

3.Penaklukan
*Tamadun Yunani dan Rom mempunyai pengaruh yang besar di Eropah, Asia Barat dan Utara Afrika
kerana tamadun-tamadun itu menjalankan dasar penaklukan dan peluasan wilayah
*Penduduk wilayah yang dijajah lama-kelamaan menerima tamadun yang pihak yang menjajah

4.Hub Diplomatik
*Tamadun di Lembah Indus, Lembah Hwang Ho, Yunani dan Rom telah mengadakan hubungan
diplomatik antara satu sama lain dari semasa ke semasa
*Contohnya Parameswara telah mengadakan hubungan diplomatik baik dengan Cina sejak awal
penubuhan Melaka. Sebagai balasan kerajaan Ming menghantar Laksamana Yin Ching ke Melaka.
Perameswara telah diiktiraf sebagai Sultan Melaka oleh kerajaan Cina sejak tahun 1405 ini.
Hubungan diplomatik Melaka dan Cina kian erat dengan Laksamana Cheng Ho ke Melaka.


SUMBANGAN TAMADUN ISLAM

1.Tamadun Dunia
*Bertanggungjwb memartabatkan bangsa arab,parsi,turki,sudan,Hausa,Melayu dll menjadi bangsa
bertamadun, beridentiti dan berkebudayaan
*Bertanggungjwb menjadikan bangsa arab sbagai satu bangsa yg unggul yg berupaya membentuk
sebuah empayar yg besar
*Membimbing org2 Arab dan kebanyakan bangsa di dunia utk mencetus tamadun dan tradisi
keintelektualan.
*Memartabatkan bbrp bhsa dunia mjadi bahasa Lingua Franca spt Bhs Parsi, Urdu, Swahili, Hausa
dn Melayu.

2.Tamadun Barat
*Melahirkan tamadun barat yg berasaskan kpd kekuatan sains&teknologi yg disumbangkn oleh
tamadun Islam
-bukti : Jesuit Juan Andres(Origin,Progress and Present State of World Literature) telah
menyenaraikan dgn terperinci unsur2 tmdn Islam dlm tmdn Barat moden
*Andalusia obor Tamadun Barat
-bukti : Robert Briffault (Ensiklopedia The Making Of Humanity) mengakui ttg kebangkitan
tmdn Barat bermula di Andalusia(Sepanyol).
*Andalusia Lahirkan pakar-pakar hebat :
i- pakar sains : Abdullah Ibnu Ahmad
ii- pakar Botani : Ibnu Al Baytar
iii-pakar Bedah : Az Zahrawi
Iv-pakar perubatan : Ibnu Rusyd

3.Penterjemahan Karya Sarjana Islam :
*Al Khawarizme : Algoritmi De Numero Indorum : pakar matematik
*Al Razi :Kitab Sirr al Asrar :pakar perubatan
*Al Kindi : De Aspectibus : pakar optik & pakar muzik
*Jabir : Book of Compostion of Alchemy : pakar kimia
*Ibnu Sina : al Qanun fi at tibb : pakar perubatan
*Mohamad Ad Damini : Hayat al Hayawan : pakar Haiwan
*Ibnu Haitham (Al Hazen) : Opticae Thesaurus : pakar optik
*Ibnu Al Baytar : al Jami’ al Adwiyah al Mufradah : pakar perubatan dan Biologi
*Al Battani : De Scientia Stellarum : pakar astronomi
*Raihan al Bironi : pakar Geografi
*Al Farghani : al Madkhal ila ‘Ilm al Aflak : pakar astronomi

BAB 5 : Tamadun India

Tamadun Awal :
*Tamadun India bermula sejak 4500 thn dahulu.
*Lahirnya tamadun Mohenjodaro dan tamadun Harappa yg terletak di satu wilayah yg luas antara
India dan Pakistan.
*Kekuatan tamadun ini bergantung kepada beberapa faktor antaranya :

1.Agama :
*mereka mempunyai pegangan agama yang kuat iaitu penyembahan kepada Dewa Shiva (tuhan tiga
muka).
*Mereka juga menyembah pokok dan haiwan.

2.Kota Raya :
*mempunyai kota raya yang besar, terancang & tersusun rapi.
*Telah mencapai taraf hidup yang tinggi.
*Mempunyai pengkhususan kerja.

3.Ekonomi :
*mempunyai sumber ekonomi yang kukuh & lumayan.

4.Perdagangan Antarabangsa :
*mempunyai hubungan yang erat dengan tamadun lain di dunia seperti tamadun Sumeria & tamadun
Mesir.
*Antara barang dagangan utama ialah jagung & kurma.

5.Tulisan :
*mempunyai tulisan @ skrip yang tersendiri yang menggunakan simbol dan gambar-gambar.

6.Matematik :
*memperkenalkan nombor sifar dan algebra.

7.Kesenian :
*sangat mahir dalam hal-hal kesenian seperti barangan ukiran Perak & batu permata.
*mempunyai tukang-tukang emas yang mahir.


Agama :
Terdapat tiga Agama yang utama dalam tamadun India iaitu :

1.Hindu :
*Merupakan salah satu agama yang tertua didunia.
*Ia dibawa oleh org2 aryan yg menakluki Lembah Indus kira-kira tahun 1500 sm.
*Mengamalkan kepercayaan terhadap dewa-dewa.
*Agama terawal org2 aryan ialah Brahmana yg dibawa oleh kelas pendeta.
*Perkataan Hindu berasal drpd perkataan Lembah Sungai Indus iaitu Sindha.
*Peringkat awal mrk menyembah dewa org Aryan iaitu Surya ( dewa matahari), Agni (dewa api),
Aruna ( dewa syurga) & Indra ( dewa peperangan).
*Implikasi dr asimilasi sosial org Aryan dgn Dravidian tlh melahirkan penyembahan Trimuthi
iaitu tiga dewa seperti Brahma (tuhan pencipta), Vishnu (tuhan pelindung) & Siva (tuhan
pemusnah).
*Agama Hindu terbahagi kpd dua iaitu Saivisme (penganut siva) & Vaishnavisme (penganut
Vishnu).
*Org2 Aryan dikatakan sebagai penganut agama Hindu yg pertama
*Agama Hindu bertanggungjawab menyatukan kepercayaan org Aryan dgn penduduk lembah Indus &
juga mengekalkan pengaruh org Aryan keatas orang Dravidian.
*Kitab tertua agama Hindu ialah kitab Veda (buku pengetahuan).
*Ditulis oleh org2 Aryan didlm bhs Sanskrit.
*Terdapat 4 kitab Veda iaitu Rig-veda yg mengandungi 1000 buah lagu suci dewa, Yajur-veda,
Sama veda & Tharva-veda.
*Disamping kitab veda terdpt juga kitab2 lain seperti Brahmana (ajaran, amaln & undang
undang hidup), Bhagavad Gita( nyanyian berkaitan dgn dewa Krishna & dewa arjuna), Upanishad
(catatan pemikiran & pendapat terhadap kehidupan manusia & tuhan).


Ciri-ciri agama Hindu :
a-Karma :
*Mempunyai kepercayaan yg kukuh thdp karma iaitu tindakan manusia semasa hidup.
*Kepercayaan kpd karma & dharma membolehkan mrk mencapai mokhsah iaitu sama ada bebas dr
rangkaian kelahiran @ sblknya

b-Reinkarnasi:
*Bermaksud proses kelahiran semula manusia selepas mati yg bergantung kpd kelakuan individu
semasa hidup.
*Merupakan satu proses berulang-ulang sehingga roh itu bertemu penciptanya.
*Roh boleh meningkat & sampai ke tempat yg tinggi iaitu nirvana.

c-Kasta :
*Org Aryan memperkenalkan 4 kastaiaitu Brahmin (ahli agama), Ksyatria (pahlawan), Vaishya
(pedagang) & sundra ( org kebanyakkan & hamba) & Hairijian (yg tidak mempunyai kasta).
*orang-orang ini tidak dibenarkan berkomunikasi dgn org2 yg mempunyai kasta.
*Setiap org terikat dgn kasta & dilarang berkahwin dgn kasta yg berlainan.
*Melalui sistem ini mereka dpt meningkatkan perpaduan, mengekalkan keamanan & menentukan
pengkhususan kerja.
*w/bgmnpun pada masa sekarang kasta telah berubah-ubah & meningkat melalui pendidikan,
jawatan, pangkat & kekayaan.


2.Agama Buddha :
*Lahir di India pada abad ke 6 sm.
*Diasaskan oleh Sidharta Gautama Buddha yg dilahirkan pd thn 563 sm di Kapilavastu, Timur
Laut India.
*Berasal daripada kasta Ksyatriya, ttp beliau tlh meninggalkan kemewahan hidup di istana utk
mengalami hidup org biasa.
*Memulakan pengembaraan utk mencari kebenaran & tuj.hidup pd umur 29 thn.
*Sering bertapa dan berpuasa utk melemahkan diri..
*Menerima ilham ajaran buddha ketika bertapa di Kitaka Purna Wesak (Mei), di Bawah pokok
Bodhi, di Bohdgaya.
*Antara ajaran utama agama Budhha ialah penderitaan manusia merupakan angkara diri mereka
sendiri, & ia boleh diatasi dengan melalui jalan benar.
*Gelaran Buddha yg diberikan bermaksud “pemberi cahaya”.
*Mempunyai ramai pengikut di Lembah ganges shg blh membentuk kesatuan sami-sami Buddha .
*Mempunyai dua mazhab iaitu Mahayana & Hinayana.
*Mati pd thn 483 sm ketika berumur 80 thn.
*Setelah kematiannya, ajarannya tlh dikumpulkan &ditulis kembali oleh pengikutnya dlm bahasa
pali.
*Dua kitab buddha yg ditulis semula itu ialah kitab Sutta & jataka.
*Ajaran agama buddha menentang keras sistem kasta agama Hindu, ttp sebaliknya memperjuangkan
persamaan taraf di kalangan manusia.

Empat kebenaran yg menjadi asas utama ajaran Buddha iaitu :
a. Hidup penuh derita
b. Derita kerana nafsu
c. Kemewahan & keseronokan membawa penderitaan
d. mengawal nafsu melalui lapan lapis.

*Jalan lapan lapis yg digariskan melarang perbuatan tercela seperti mencuri, berzina, menipu,
membunuh dsbgnya.
*Ajaran buddha menyeru mausia agar melakukan kebaikan seperti bersedekah, menuntut iilmu &
hidup sederhana.
*Mereka yg tlh berjaya menguasai jalan lapan lapis, memahami empat kebesaran mulia adalah
merupakan manusia yg tlh bebas drpd karma & mencapai nirvana.


3.Agama Jaina :
*Diasaskan oleh Mahavira
*Dilahirkan pd thn 599 sm, merupakan seorang anak lelaki drp golongan bangsawan.
*Kerana merasa bosan dengan kemewahan & hiburan, beliau mula mengasingkan diri utk mencari
kebenaran.
*Jaina adalah merupakan gelaran yg diberikan utk diri mereka.
*Agama ini tidak terpisah drp agama Hindu & terus mengekalkan prinsip tanpa kekerasan.
*Agama ini menjelaskan bhw pada jasad akan adanya roh.
*Roh wujud dlm semua jirim sprt batu, api atau angin.
*Penyiksaan diri sendiri adalah merupakan jalan utk manusia itu mengawal nafsu.
*Mengutamakan kepada estetika @ keindahan.
*Meneruskan cara hidup yang ketat hingga kini.
*Bersifat koservatif & tidak mahu menerima perubahan dari org lain serta mengekalkan
hubungan dengan agama Hindu.
*Kekuatan agama ini terletak pada org awam yg mengamalkan lima sumpah iaitu:
1.Jangan membunuh
2.Jangan cakap bohong
3.Jangan mencuri
4.Tolak semua nikmat kebendaan
5.Amal kesucian
*Mahavira meninggal dunia pd tahun 527 sm.
*Pengikutnya seramai 14,000 orang.
*Pada masa kini penganut agama Jaina ada yang memiliki harta kekayaan, berpengaruh &
dihormati di dalam masyarakat.


Sumbangan Tamadun India :

Sains & Teknologi :
Tamadun India telah mencapai kegemilangan dlm pelbagai bidang seterusnya memberikan sumbangan yang besar kpd peradaban dunia, seperti :

1.Matematik :
a.Geometri:
Digunakan dlm upacara keagamaan seperti upacara pengorbanan.
b.Algebra:
Mempunyai algebra sehingga mereka dpt membezakan diantara no.abstrak dgn nombor kuantiti
objek @ keluasan ruang. Cth:utk mencipta cara kiraan algebra mrk menggunakan nombor asas
dgn simbol 0 hg 9.
c.Angka sifar :
Tamadun India jg memperkenalkan angka sifar.
Dpt dilihat dlm transkrip awal India yg ditemui di Gujerat thn 595 m membuktikan bhw
tamadun India tlh menggunakan simbol Yunani, Romawi & Hebrew.
d.Karya Matematik:
mewariskan karya matematik iaitu Bakshali & Aryabhatiya y menggunakan nombor dlm cara 10
angka.
e.Perpuluhan matematik:
Tlh mencipta sistem perpuluhan matematik.
Ciptaan mereka tlh diambil oleh org arab.
Bukti : ilmu matematik dinamakan oleh orang Arab sbg Hindisat.

2.Astronomi & Kalendar :
a.digunakan utk menentukan masa upacara pengorbanan.
b.kalendar matahari dicipta utk mengenal musim, tahun, bulan & hari.
c.bidang Astrologi sgt berkembang di zmn Gupta. 9 planet & 27 bintang dipercayai dpt
mempengaruhi kehidupan manusia.

3.Fizik :
Perkembangan tamadun India sgt berkait rapat dgn agama & teknologi, antaranya:
a.konsep jirim lahir bukan berdasarkan kpd eksperimen ttp berasaskan kpd institusi logik
akal.
b.alam semesta dijlskan oleh tamadun India mempunyai lima elemen iaitu tanah, angin, api,
air & angkasa. Semua unsur alam adalah bercirikan atom.
c.ilmu atom dlm tamadun india lbh tulen

4.Kimia :
a.tamadun india menghasilkan ubat bertujuan utk memanjangkan usia, membuat racun dsbgnya.
b.penciptaan beberapa bhn alkali utama, asid & garam logam dihasilkan melalui proses kimia
perubatan.
c.ubat bedil juga dihasilkan melalui proses yg mudah seperti pembakaran & penyulingan.

5.Logam :
Tamadun India sgt mementingkan bahan besi dlm seni bina seperti :
a.tamadun India memperlihatkan kemahiran yg tinggi dlm pertukangan besi. Cthnya blh dilihat
dgn jelas pd tiang besi di Delhi dlm abad ke 5m. Ia merupakan batang besi setinggi 7
meter. Kelebihannya ialah tahan karat.
b.barangan keluaran tamadun India mendapat pengiktirafan drp tamadun lain seperti tamadun
Romawi & Asia Barat.

6.Perubatan :
a.sejak zaman Veda lg tamadun India mempunyai kemahiran dlm bidang perubatan. Bagi mereka
ilmu perubatan merupakan ilmu sihir.
b.perkembangan bidang fisiologi, pembedahan, seni pernafasan, reproduksi mausia, farmakologi
& veterinari tlh berlaku sjk zmn sblm masihi lg.
c.karya perubatan tlh byk dihasilkan cth Caraka yg dihasilkan pd abad 1-2m & Susruta yg
dihasilkan dlm abad ke-4m. Karya ini dikatakan setanding dgn karya perubatan Hippocrates &
Galen dr Yunani.


Pengaruh Tamadun India
Cara penyebaran:
1.Perdagangan antara India dgn pusat2 perdagangan di seluruh dunia.
2.Penaklukan

Unsur :
-Sistem huruf, bahasa, kesusasteraan, sistem politik yg berasas kpd raja, kepercayaan
keagamaan, matematik, astronomi dan kemahiran teknikal.


Negara yg menerima pengaruh :
1-Indonesia
Pusat penyebaran dan pusat pendidikan agama Buddha di Kutei (Borneo)
Candi Borobodor di Pulau Jawa

2-Malaysia
Penubuhan kerajaan Hindu di Lembah Bujang,Kedah

3-Indo China
Penyembahan linga dan kuil Siva di Vietnam
Peninggalan Angkor Watt oleh Raja Jayavarman II

BAB 4 : Tamadun China

TAMADUN AWAL
*Tamadun China merupakan sebuah tamadun yg tertua di dunia, seperti juga tamadun-tamadun lain
seperti tamadun Mesir, tamadun Mesopotamia, tamadun India dan juga tamadun Yunani.
*Tamadun-tamadun ini berkesinambungan sehingga masa kini.
*Tamadun China mempunyai sifat-sifat terbuka dlm interaksinya dgn tamadun lain, berintegratif
dan jg dinamik, w/pun sering dicabar oleh tamadun-tamadun lain.


ASAL USUL DAN LATAR BELAKANG
1.Kebudayaan Yangshao:
*Dipercayai bermula pada Milenium ke-6 SM.
*W/bagaimanapun berdasarkan kpd bukti arkeologi antara kebudayaan Neolitik yg plg awal &
mempunyai ciri tersendiri disebut sbg Yangshao.
*Ini berdasarkan kpd tinggalan nama kampung yg terletak di Yangshao di bhg Shaanxi.
*Tapak tradisi kebudayaan Yangshao dijumpai di teres-teres berhampiran cwg. Sg Wei & Huanghe
(the Yellow River).
*Di kws ini selama berkurun-kurun tanah pasir halus yg dimendapkan oleh angin tlh menjadi
tanah loes yg subur, lembap serta mudah utk diusahakan terutama sekali dlm bidang pertanian.
*Keadaan btk geografi inilah yg mengdorong & menggalakkan pembangunan petempatan manusia &
kegiatan pertanian.
*Berdasarkan tinggalan arkeologi jg, didpti bhw org Yangshao menetap di perkampungan kecil
dgn kegiatan bertani, memelihara babi, membuat tembikar berlukisan & menanam mayat si mati
dlm tanah perkuburan yg khas.
*Tamadun Yangshao ini tlh berkembang selama kira-kira 5000 thn di bhg tgh & utara China sblm
diganti secara beransur-ansur oleh kebudayaan Longshan.


2.Kebudayaan Longshan :
*Muncul sejak pertengahan kurun ke-2 SM.
*Merupakan kebudayaan yg lebih maju berbanding yangshao.
*Nama Longshan adalah berdasarkan penemuan tapak arkeologi di Longshan di bhg Shandung.
*Tembikar Longshan bergantung kpd gaya & bentuk sbg daya penarik estetiknya & jarang
dijumpai lukisan hiasan sprti yg ada pd bekas-bekas Yangshao.
*Kualitinya lbh bermutu tinggi, menunjukkan penggunaan mesin peroda tembikar dlm
pengeluarannya.
*Ciri-ciri peradaban pertanian Longshan termasuk penanaman bijirin dgn menggunakan penyodok
& sabit.


3.Zaman Gangsa :
*Muncul lewat milenium ke-2 SM @ awal milenium pertama SM.
*Pusat perkembangan terpenting terletak di Lembah sungai Yangzi di bhg Jiangxi & juga di
Sanxingdui di bhg Sichuan.
*Pada zmn ini, gangsa dinilai sbg simbol elit kuasa diraja dinasti Shang..
*Tukang-tukang gangsa sgt dihormati sbg ahli masyarakat yg penting di negara itu.
*Logam gangsa dihubung kait dgn dng bekas-bekas ritus @ utk upacara keagamaan selain
digunakan utk membuat loceng & senjata.
*Penggunaan gangsa tersebar meluas dikalangan gol. Bangsawan yg lbh rendah statusnya
disepanjang tempoh dinasti Zhuo.
*Artifak-artifak halus seperti lampu & patung-patung kecil, kesemuanya diperbuat drpd gangsa
sepanjang era empayar tersebut.
*w/bgmnpun dgn pembangunan teknologi besi sjk lbh kurang 500SM tlh menghadkan perkembangan
kegunaan gangsa utk tuj. umum.


Faktor-faktor yang mempengaruhi tamadun China ialah:
1-Alam sekitar
2-Bahasa dan Sistem Tulisan
3-Pembentukan Bangsa Tionghoa (gabungan kump Yan-Huang, Feng-Yang dan Miao-Man)
4-Pandangan Semesta
5-Falsafah dan agama
6-Institusi Politik dan sistem pemerintahan
7-Keluarga dan Masyarakat Cina
8-Orientasi sistem nilai


Dinasti :
1.Dinasti Hsia :
*Menurut puisi tradisional, ia dibina oleh Raja Yu, iaitu seorang pemerintah mistik dan
penaung pertanian.
*Beliau juga dikatakan boleh mengelakkan banjir & menjaga kadar air Sungai Kuning.
*W/bgmnpun tidak terdapat bukti arkeologi tentang kewujudan Dinasti ini.

2.Dinasti Shang :
*Muncul sejak @ lbh kurang 1766-1122 sm.
*Raja mempunyai kusa mutlak & dibantu oleh golongan bangsawan dlm urusan pentadbiran di
peringkat daerah.
*Pada masa ini telah wujud tulisan, dimana huruf Jiaga yg merupakan asal usul huruf Hanzi
sudah mula digunakan.
*Tdpt, 3000 simbol tulisan ini pada zaman Dinasti Shang.

3.Dinasti Chou :
*Wujud kurun ke-11 sm menggantikan dinasti Shang.
*Diperintah oleh Chou Hsin yg memerintah di kws utara Negara China.
*Ketua-ketua tentera diletakkan sbg pembesar wilayah.
*Membentuk sistem feudal sama seperti di Eropah.

4.Dinasti Chin :
*Maharaja yg pertama ialah putera cheng yg tlh membentuk empayar negara china dlm masa
kurang dr 20 thn.
*Menggelarkan dirinya sbg Chin Shih Huang-Ti.
*Corak pemerintahan berdasarkan sistem wilayah-daerah.
*Telah membahagikan empayar kpd 40 buah wilayah.
*Stp wilayah mempunyai gabenor tentera, pentadbiran awam & seorang pegawai yg diselia
bertanggungajawab terus kpd maharaja.
*Wilayah-wilayah yg ada dibahagikan kepada daerah-daerah.

5.Dinasti Sui :
*Diperintah oleh maharaja Wen Ti yg tlh menyatukan & membina semula empayar Sui, pada thn
589.
*Zaman pemerintahan dinasti Sui adalah singkat.
*Maharaja Sui menjlnkan dasar-dasar menetapkan sistem perlantikan pegawai berdasarkan
peperiksaan.
*Membina terusan besar utk melengkapi pengangkutan Utara-Selatan.
*Diakhir pemerintahan Dinasti Sui tlh berlaku pemberontakan krn ketidakstabilan politik tlh
berlaku ekoran drp sikap maharaja Yang Ti yg melakukan penindasan terhadap rakyat, yang
membawa kepada kejatuhan dinasti Sui.

6.Dinasti Tang :
*Diperintah oleh Tang Tai Tsung yg menerima pendidikan dr sekolah Konfusian.
*Mengaplikasikan pendidikan dlm pemerintahannya.
*Berjaya menewaskan org Mughal & menakluki Turki Timur.
*Merupakan zaman keagungan Tamadun China.

7.Dinasti Sung :
*Bermula dgn rampasan kuasa yg diketuai oleh Jeneral Dinasti Chou Akhir.
*Dpt berthn selama 3 abad iaitu dr thn 960 hingga 1279.

8.Dinasti Yuan :
*Memerintah China slps kejatuhan dinasti Sung.
*Meneruskan sistem pemerintahan Kuno China yg dilaksanakan oleh dinasti Tang & Sung iaitu
fungsi Lembaga Enam (Liu-Pu)

9.Dinasti Ming :
*Merupakan zaman keagungan China.
*Mempunyai angkatan Laut yg besar dibwh pimpinan Laksamana Cheng-Ho.
*Mengadakan hubungan perdagangan dengan Barat yg memecahkan tradisi pemerintahan Dinasti
yang mengamalkan dasar pemerintahan kuno.


Agama & Kepercayaan
Pengenalan :
*Masyarakat China sangat mempercayai bahawa terdapat semangat yang kuat dalam setiap benda
yang tercipta seperti alam semulajadi dan sebagainya.
*Berdasarkan kpd kepercayaan tersebut maka lahirnya upacara sembahyang dan penyembahan
terhadap alam semulajadi.
*Mrk sangat mementingkan keharmonian alam semula jadi.
*Konsep Feng-Shui @ angin air menunjukkan tentang betapa perlunya satu kehidupan harmoni dlm
persekitaran semula jadi.
*Keharmonian dan kestabilan alam semulajadi inilah yg membawa tuah dan kesejahteraan
kesihatan bg masyarakat China.
*W/bagaimanapun, kepercayaan ini tidak membentuk agama formal bg masyarakat China, tetapi
kepercayaan ini menjadi cara hidup masyarakat Cina & membentuk budaya mereka.


Agama Konfusianisme :
*Konfusianisme merupakan doktrin kenegaraan yang merangkumi aspek falsafah , keagamaan , dan
sosiopolitik yang termaktub dalam pengajaran Konfusius (551 SM-479 SM) .
*Asas Konfusianisme dikatakan berasal dari tulisan-tulisan klasik yang diterbitkan atas nama
Konfusius
*Ianya menekankan pengamalan nilai dan sifat moral yang mulia , terutama mengenai
perikemanusiaan (ren) , kesusilaan(li) , dan ketaatan kepada ibu bapa(xiao) .
*Kesemua nilai yang mulia ini diteladani orang yang bermoral dan bersikap mulia(junzi) .
*Mencius (372 SM-289 SM) , salah seorang pujangga agung Konfusianisme telah menegaskan sifat
semula jadi manusia yang baik ketika dilahirkan .
*Oleh sebab itu , manusia dikatakan berpotensi untuk mencapai empat jenis sifat yang baik,
iaitu prikemanusiaan (ren) , kewajaran (yi) , kesusilaan (li) dan kearifan (zhi) .


2.Agama Buddhisme :
*Buddhisme diasaskan oleh Siddhartha Gautama Buddha(563 SM
-483SM)di India pada kurun ke-6 SM dan kemudiannya disebar ke negara China pada kurun
Masihi yang pertama.
*Selepas penyebaran ke negara China,ianya telah mengalami pelbagai pengubahsuaian dan
menyerapkan ciri-ciri kecinaan sehingga dikenali sebagai Buddhisme Cina .
*Namun begitu , asas pengajarannya tetap sama iaitu penderitaan adalah berpunca daripada
hawa nafsu yang merupakan akar kepada pelbagai masalah manusia .
*Hawa nafsu dapat dihindarkan dengan mengikuti Jalan Lapan Lapis Mulia atau Jalan
Pertengahan (middle way) yang mengelakkan diri daripada melakukan perbuatan melampau yang
terlalu mengikut perasaan menurut ajaran Gautama Sidhartha Buddha .
*Jalan Lapan Lapis Mulia yang mengandungi lapan aspek penting dibahagikan kepada tiga
bahagian iaitu :
a)Panna (kebijaksanaan) yang meliputi pemahaman yang betul (Right Understanding) dan
pemikiran yang betul (Right Thought) .
b)Samadhi (penumpuan) yang meliputi pengucapan yang betul(Right Speech) , tindakan yang
betul (Right Speech) ,tindakan yang betul (Right Action) dan cara hidup yang betul
(Right Livelihood) .
c)Sila (moral) yang meliputi usaha yang betul (Right Efford) , pertimbangan yang betul
(Right Mindfulness) , dan tumpuan yang betul (Right Concentration) .


3.Agama Daoisme :
*Daoisme pula diasakan oleh dua orang pemikir agung Cina iaitu Lao Zi yang dilahirkan pada
tahun 604 SM dan Zhuang Zhi (369SM-2864SM) yang berpendapat bahawa pemeliharaan semula jadi
serta konsep wuwei (non-action) atau melakukan perbuatan secara spontan tanpa sebarang
usaha .
*Terbahagi kepada dua iaitu :
a)pemikiran falsafah Dao (daojia)
b)pemikiran keagamaan Dao (daojiao)
*Kitab Daoisme iaitu Daodejing merupakan sebuah karya klasik mistik bagi aliran keagamaan
Dao kerana kebanyakkan ayatnya yang ringkas , penuh dengan konotasi yang terbuka kepada
pelbagai tafsiran selain menerangkan mengenai aspek metafizik Dao .
*Dao iaitu jalan (the way) yang mempunyai pengertian bahawa punca segala penjelasan yang
tidak dilahirkan (unproduced)dan tidak dapat diperikan (inexpressible) .
*Tahap pencapaian pengalaman Dao yang tertinggi ialah kembali semula dan bersatu dengannya .


4.Agama Moisme :
*Moisme diasaskan oleh Mo Zi (kk 479 SM-381SM) .
*Antara konsep yang penting dalam pemikiran aliran ini termasuk aspek kasih sayang (jian’ai)
, mengecam sikap suka berperang (feigong) dan menyerah kepada nasib (feiming) dan
mengutamakan golongan cerdik pandai (shangxian)
*Disebabkan penegasan aliran ini kepada sikap mengejar kepentingan (gongli) , pengikutnya
menentang konsep mandat tuhan mandat tuhan yang dikemukakan oleh aliran Konfusianisme .
*Aliran pemikiran moisme menegaskan:
1-penyelarasan dan pembentukan kekuasaan pusat
2-berjimat cermat
3-melantik sesiapa yang berkelayakan dan berkemampuan ke jwtn kerajaan


5.Agama Legalisme :
*Legalisme diasakan oleh seorang ahli falsafah Cina , Han Fei Zi dan dilaksanakan semasa
China di bawah pemerintahan dinasti Chin .
*Ianya mengutamakan pemikiran sosiopolitik dan kekuasaan pihak pemerintah terhadap rakyatnya
*Aliran ini juga menyarankan pemerintahan berteraskan undang-undang adalah lebih baik
daripada pemerintahan teladan seperti yang disarankan oleh Konfusius .
*Malah aliran ini mengasaskan pembentukan kerajaan pusat autokrasi mutlak di negara China


Sains & Teknologi :
*Wujud pada kurun ke 15 – 11 SM
*Zaman permulaan : mahir dlm kejuruteraan hidraulik, melebur, menuang besi ke dlm
acuan,pembuatan kertas dan loyang dll.
*Ilmu mengenai sutera, kompas, pembuatan kertas dan porselin di dunia Barat dibawa masuk dari
negara China.
*Negara china telah ketinggalan dlm bidang sains& tknologi krn tdpt pemerintah cina yg tdk
berminat utk menggalakkan penciptaan dan phubungan dgn negara luarsehingga abad ke20,

Negara china terkenal dalam bidang :
1-Astronomi (katalog bintang)
2-Matematik (penggunaan Sempoa)
3-Perubatan (teori Yin dan yang,akupuntur
*Antara tokoh perubatan yg terkenal : Hua Tua (seorang pakar bedah yg berjaya menghasilkan
anastesia)
-Choa Yuan Fang (menghasilkan karya perubatan berkaitan dengan penyakit mata, kudis buta
dsbgnya.
4-Optik ( prinsip fokus, imej dari kanta cekung)
5-Kimia (eliksir Kehidupan)
6-Teknologi Cina (abah-abah yg diikat pd dada, kereta sorong, kain sutera dll.


*** empat penciptaan agung Cina :
1-Teknik membuat kertas
2- percetakan
3- bahan letupan
4- kompas.


KESUSASTERAAN CINA KLASIK
karya sastera yang dihasilkan dalam jangka masa 3000 tahun dari zaman permulaan tamadun Cina hingga ke zaman perang Candu tahun 1840
Ciri-ciri umum :
1-menyampaikan Dao
2-kesederhanaan
3-keinsafan
4-muzik


Kepelbagaian Genre Sastera Cina Klasik ialah :
1- Puisi
2- Prosa
3- Drama
4- Fiksyen


1.Puisi
*Puisi terawal : Shi jing(Klasik Puisi)
*Mengenai idea dan teknik kesusasteraan yg menjadi contoh dan memberi inspirasi kpd penyajak
serta penulis.
*Empat lagi puisi terkenal :
1- Yi jing (klasik perubahan)
2- Shu jing (klasik sejarah)
3- Li ji (Rekod Ritual)
4- Chun qiu (Klasik Musim bunga &Musim Luruh)

2.Prosa
Jenis-jenis prosa ialah :
*Prosa bersifat puisi
*Prosa berima
*Rapsodi
*Puisi bersifat prosa
*Prosa selari
*Bagu wenzhang
*Prosa klasik
*Prosa vernakular

3.Drama
*Drama cina plg menarik : jenis zaju (sastera berbentuk puisi yg digubah mengikut muzik
tertentu)
*Zaju banyak menyokong nilai2 Cina tradisional spt nilai kesetiaan, penghormatan thdp ibu
bapa, kesucian wanita & keadilan
*Selain Zaju, drama jenis chuanqi juga terkenal krn :
-adegan (30-40 babak) (lbh panjang)
-muzik dan nyanyian (lebih fleksibel)

4.Fiksyen
*Istilah cina : xiaoshuo(percakapan kecil & percakapan sia2)
*Zaman awal dinasti Song –perkembangan cerita dlm bhs harian mulai wujud
*Zaman dinasti Yuan,Ming dan Qing – kegemilangan dan kematangan fiksyen
*Fiksyen berkembang ats dasar tradisi mencerita (story-telling)


Antara ciri-ciri fiksyen Cina ialah:
1-Hasil karya yg merupakan naratif yg panjang dan dalam bentuk roman sejarah
2-Alat utk menggambarkan dunia utopia dan menyokong perubahan
3-Memberi wawasan mendalam ttg budaya dan adat resam
4-terdapat pengaruh agama Buddha


KESIMPULAN
Secara keseluruhannya, tamadun China merupakan sebuah tamadun yang sangat agung dan unggul, kerana mereka merupakan antara perintis kepada kemajuan dalam pelbagai bidang khususnya bidang sains dan teknologi, kepada peradaban dunia.

BAB 3 : Islam Dan Tamadun Melayu

Kandungan Topik:
1Konsep Tamadun Melayu
2Kedatangan Islam ke Alam Melayu
*pengenalan
*tahap perkembangan
*Teori kedatangan Islam
3Pusat Perkembangan
4Kepercayaan & Kebudayaan
5Bahasa & Kesusasteraan Melayu
6Cabaran Kolonialisme & Sekularisme
7Gerakan Islah

KONSEP TAMADUN MELAYU:
*Dibentuk oleh sekelompok manusia yg digolongkan secara luas sbg kumpulan orang-orang Melayu
& bertempat di suatu wilayah di Asia Tenggara yg dikenali sbg Gugusan Kepulauan Melayu @
Gugusan Kepulauan Melayu-Indonesia @ Nusantara @ Tanah Jawi.
*Elemen-elemen yg menentukan wilayah berkenaan sbg wilayah Melayu ialah:
- bahasa Melayu ( yg menjadi lingua franca @ bahasa perhubungan).
- Agama Islam yg dianuti oleh majoriti penduduknya memandangkan Islam disampaikan dlm
bahasa Melayu & kitab ditulis dlm tulisan jawi.

KEDATANGAN ISLAM KE ALAM MELAYU
*Kedatangan Islam ke Alam Melayu byk dipengaruhi oleh kedudukan geografi iaitu berada di
pertengahan jalan perdagangan antara Timur & Barat.
*Pedagang Arab tlh sampai ke Alam Melayu sjk abad ke 5 M lagi. Mrk singgah di pelabuhan2
rantau Melayu ini dlm perjalanan misi perdagangan mrk ke negeri China & India.
*Hal ini diakui oleh sarjana sejarah Islam sendiri seperti At-Tabari, Hamzah Isfahani dll dan
juga sarjana Barat seperti DGE Hall.
*Mereka jg menyebut nama tpt yg disinggah oleh pedagang Arab sprt Mul Jawa (Jawa), Sribuza
(Sri Wijaya), Kalah (kedah) dsbg.
*Banyak pendapat yg dikemukakan oleh sarjana sejarah ttg tempat terawal yg menerima Agama
Islam.
*Setengah pendapat menyatakan bhw Perlak sbg kerajaan terawal menerima Islam berdasarkan
bukti yg ditemui.
*Menurut pendapat Marco Polo, Perlak merupakan kerajaan Islam yg pertama ditubuhkan pd thn
840 masihi. Raja Perlak yg pertama ialah Sultan Syed Maulana Abdul Aziz Syah.

Tahap Perkembangan :
*Perkembangan Islam melalui 2 tahap iaitu :
-Dr abad ke 7-13m yg disebarkan oleh mubaligh Arab.
-ketika ini, penyebaran Islam byk dilakukan oleh mubaligh Arab yg menjalankan kegiatan
perdagangan di pelabuhan Canton hinggalah ke Tanah Arab.
-ini terbukti dgn seorang pengembara Cina bernama I-Ching yg menyatakan bhw dia tlh belayar
dgn sebuah kapal yg dipercayai kepunyaan peniaga Arab dr Canton ke Sumatera. Menurut
I-Ching jg pd ketika itu tdpt bbrp buah perkampungan org Arab di pantai Sumatera Barat.
-abad ke 8m & 9m, saudagar Arab, Parsi & India bertumpu ke gugusan kepulauan Melayu utk
melakukan lawatan& perniagaan di negeri Sri Wijaya yg berada di puncak kebesaran dan
kegemilangan pd ketika itu.
-catatan sej jg menunjukkan bhw alam Melayu tlh mengenal agama Islam sjk kurun permulaan
Hijrah lagi iaitu merupakan peringkat pengenalan ke arah satu proses penyebaran agama
Islam. Sebuah batu nisan diukir dgn huruf Arab yg bertarikh pd thn 1082m & 1102m tlh
dijumpai di Gerisek Jawa. Ini merupakan bukti yg jelas menunjukkan bhw waktu itu tlh ada
org Islam di kawasan tersebut.

*Dr abad ke 13m-15m yg disebarkan oleh mubaligh Arab, India & tempatan (Alam Melayu):
-pada abad ini, peranan menyebarkan ajaran Islam dimainkan oleh mubaligh-mubaligh yg berasal
dr Arab, India & juga masy. tempatan sendiri. Cth:Melaka mula menerima agama Islam pd thn
1414m stlh raja Melaka yg pertama iaitu Parameswara memeluk agama Islam slps berkahwin dgn
Puteri Pasai yg tlh lama beragama Islam & menukar nama kpd Megat Iskandar Shah.
-zmn pemerintahan Sultan Mansur Syah, agama Islam tlh bertapak kukuh dirantau Alam Melayu.
-Keadaan ini berlaku krn pd masa itu Melaka tlh menjdi sebuah pusat pemerintahan kerajaan
Melayu yg terbesar di Asia Tenggara & jg menjadi pusat penyebaran Islam yg terkenal diasia
tenggara.
-Melaka tlh menjadi sebuah pelabuhan entreport yg terbesar di Asia Tanggara shg dpt menawan
kerajaan Majapahit yg merupakan sebuah kerajaan yg kuat di wilayah Nusantara.


Teori Kedatangan :
i-teori dari India :
-Seorang sarjana Belanda iaitu Pijnappel dan S.Q Fatimi telah mengemukakan teori ini dengan
menyatakan Islam datang ke Alam Melayu melalui Gujerat.
-Teori ini disokong oleh Snouck Hurgronje,J.P. Moquette dan Brain Harison.

Antara Bukti-bukti teori ini ialah :
*Batu nesan tersebut adalah kepunyaan Sultan Malik al-Saleh bertarikh tahun 1297 yang ditemui
di Gujerat India mempunyai persamaan dengan batu nesan Maulana Malik Ibrahim di Grisek, Jawa.
*Pendapat ini diperkukuhkan lagi dengan wujudnya hubungan perdagangan di antara India dengan
rantau Melayu sejak zaman pra-Islam lagi.

ii-teori dr Arab :
-Teori ini telah dikemukakan oleh seorang sarjana iaitu John Crawford berdasarkan kepada
bukti-bukti yang telah ditemui olehnya.
-Pendapat beliau telah disokong oleh Nieman dan de Hollander serta Prof. S.M. Naquib al-
Attas.
-Antara bukti yang menyokong teori ini :
1-wujudnya hubungan perdagangan antara orang Arab dengan masyarakat Melayu, yang berlaku
sejak zaman sebelum munculnya Islam di Semenanjung Tanah Arab.
2-Bukti ini dikukuhkan lagi dengan wujudnya beberapa buah perkampungan atau koloni orang
Islam berketurunan Arab di kawasan pantai Timur dan Barat Sumatera seperti yang tercatat
dalam dokumen kerajaan China.
3-Kandungan persuratan Melayu Islam dengan konsep dan istilah serta sistem tulisan jawi
yang digunakan menunjukkan sumber Arab atau Timur Tengah sebagai puncanya.

iii-teori dr China :
-Teori ini telah dikemukakan oleh seorang penulis Sepanyol iaitu Emanuel Godinho de Eradia
yg menyatakan bahawa Islam datang ke Alam Melayu melalui Canton dan Hainan pada kurun ke-9.
-Antara bukti beliau ialah:
1-penemuan batu bersurat di Champa bertarikh 1039, di Brunei (1048), di Laren Jawa (1082)
dan di Terengganu (1303).
2-wujudnya hubungan perdagangan di antara Tanah Arab dengan negara China yang membawa
kepada kemasukan agama Islam ke China.


PUSAT PERKEMBANGAN :
*Kedatangan Islam ke Alam Melayu telah membawa perubahan yang cukup besar dlm sejarah &
tamadun rantau ini, yang membawa kepada munculnya pusat-pusat Islam yang penting seperti
Pasai, Melaka, Patani, Acheh, Kelantan, Brunei dan banyak lagi.
*Ia menjadi pusat bagi tradisi alim ulama’, intelektual dan keilmuan Islam yang tinggi, malah
sebagai pusat bagi sebuah tradisi besar dalam kebudayaan Melayu Islam.

i-Samudera-Pasai :
-Kerajaan Samudera-Pasai didirikan pada abad ke 11m, dimana sultan yg pertama ialah Sultan
Al-Malik Ibrim Ibnu Makhdum.
-W/bagimanapun, kerajaan ini mencapai kegemilangan dizaman pemerintahan Sultan Malik
Al-Salih (1027-1053).
-Kekuatan ini disebabkan oleh perkembangan aktiviti perdagangan yg dijalankan.
-Kekuatan kerajaan ini terbukti dgn kejayaan mematahkan serangan kerajaan Majapahit pd thn
1339m.
-Bukti kekuatan ini dicatat oleh Ibnu Batutah dr Tunisia yg menjadi utusan Sultan Muhammad
Tghlaq dr India yg melawat Pasai dlm thn 1345m.
-Ketinggian peribadi sultan-sultan yg memerintah serta ketokohan mrk menjadi kekuatan
kerajaan ini.
-Disamping itu jg, kekuatan kerajaan ini bergantung kpd hub. Diplomatik yg dijalinkan dgn
negara-negara Islam seluruh dunia terutamanya Mekah, Mesir, Delhi, Perlak, Melaka dll.


ii-Melaka :
-menjadi sebuah pusat perdagangan yg terpenting serta sbg sebuah pusat perkembangan ajaran
Islam yg terkemuka selepas kerajaan Pasai.
-antara faktor yg membawa kegemilangan kpd kerajaan Melaka ialah kedudukan strategik,
kestabilan politik, kecekapan & keadilan dlm pemerintahan serta mempunyai jaringan
perhubungan yg sgt baik dgn negara luar.
-menjadi pusat kegiatan mubaligh Islam dgn lahirnya ramai tokoh-tokoh agama sayyid Abdul
Aziz, Syeikh Abdul Kadir Jailani dll.

iii-Acheh :
-acheh mengambil alih peranan Melaka sbg pusat penyebaran Islam di Alam Melayu, stlh Melaka
ditawan oleh Portugis.
-Sultan Acheh yg pertama ialah Sultan Ali Mughayat Syah (1507-1522).
-mengamalkan dasar buka pintu & mengenakan cukai yg rendah kpd pedagang menjadi faktor kpd
pedagang-pedagang Islam dtg utk berniaga disana.
-Mempunyai kedudukan yg strategik & juga hasil bumi yg byk seperti lada hitam.
-Meluaskan kws jajahan takluk di Perak, Kedah, Pahang dll mempercepatkan lagi proses
penyebaran Islam yg dimainkan oleh Acheh.
-mempunyai hub. Diplomatik dgn negara-negara Islam sprt Istanbul, Moghal di India dsbg.
-menjadi tumpuan mubaligh-mubaligh Islam dr tanah Arab & India. Menghasilkan byk kitab-kitab
agama meliputiilmu kalam, fiqah, tasauf, falsafah dll.
-lahir ramai ulama’sastera sprt Hamzah Fansuri, Syamsudin Al-Sumatrani Syeikh Nuruddin
Al-Raniri dll.


KEPERCAYAAN & KEBUDAYAAN
1.Kepercayaan Animisme :
*Merupakan kepercayaan & keyakinan bhw stp objek & tempat tertentu mempunyai roh, jiwa &
semangatnya yg tersendiri.
*Lahirlah pantang larang dlm kehidupan masyarakat, yg diamalkan dlm kehidupan seharian serta
dlm perhubungan dgn masyarakat luar.
*Menyamai konsep ‘mana’ (kepercayaan dinamisme). ‘mana’ bermaksud kekuatan ghaib yg ada pd
sesuatu benda seperti tengkorak, azimat dsb, yg boleh membantu seseorang mendapat
keuntungan.
*Di Malaysia, istilah ini dipanggil sbg semangat.
*Masy. Melayu mempercayai tentang kewujudan kuasa yg tidak mempunyai peribadi.
*Semangat merupakan kekuatan yg ada pd benda, ttp diri manusia juga mempunyai semangat tsbt
terutama sekali anggota badan.
*R.O. Winstedt menyatakan bhw masya. Melayu percaya kepada kewujudan semangat yg ada pd
setiap anggota badan manusia dan binatang seperti rambut, kuku, peluh, bekas tapak kaki
dsb.
*Jika semangat hilang, maka kesusahan akan menimpa diri manusia.
*Oleh itu upacara pemulihan perlu dilakukan oleh pawang utk mengelakkan semangat itu merajuk.
*Cth: upacara pemujaan semangat padi akan dilakukan ketika padi menguning. Jika tidak
dilakukan upacara tsb. Ditakuti semangat padi itu akan merajuk & padi tidak akan menjadi
pada tahun itu.
*Masy. Melayu juga percaya kpd sakti ( kuasa ghaib)


Pantang Larang (taboo):
*Terbit hasil daripada kepercayaan kpd pelbagai kekkuatan ghaib dikalangan masy. Melayu sblm Islam.
*Dipercayai akan menimpa sama ada pd individu itu sendiri @ masy. keseluruhannya.
*Taboo berasal drp perkataan Polinesia yg bermaksud pantang larang.
*Pantang larang yg tdpt dlm masy Melayu mempunyai persamaan dgn masy Polinesia. Cth : tidak blh mkn makanan tertentu, tidak blh menyebut perkataan tertentu dsb.

Cth pantang larang yang berkaitan dgn smgt. Padi:
a.pantang larang berkaitan dgn semangat padi bermula sejak mula menanam padi sprt tidak blh
memberi mkn padi kpd ayam @ itik oleh keluarga petani. Padi dilarang diproses @ dikisar krn
dipercayai semangat padi akan lari.
b.tempurung kelapa tdk blh dibakar ktk padi sdg bunting, krn ditakuti padi dimkn tikus.
c.serunai tdk blh ditiup-menyebabkan padi hampa (tidak berisi)
d.pembawa nyiru dilarang menghampiri tempayang yg berisi beras krn dikhuatiri semangat padi
akan hilang.
e.nasi tdk blh diselerakkan ktk mkn.
f.padi tidak blh diambil dr tpt simpanannya & tidak blh diperniagakan kira-kira 40 hari sblm
dituai. Apb padi baru dituai barulah padi lama diasingkan krn ia sudah tdk terikat dgn
pantang larang.


Cth pantang larang berkaitan dgn individu:
a.tali pusat bayi yg baru lahir perlu dijaga dgn sempurna. Jika dibuang hub persaudaraan
menjadi renggang.
b.bayi perlu dikecap dgn madu lebah bertujuan agar tutur katanya manis didengar apb dewasa
kelak.
c.bayi tdk blh dibiarkan tidur bersendirian didlm buaian utk mengelakkan dr diganggu oleh
hantu @ syaitan.
d.seseorang bayi itu mungkin terkena penyakit sawan jika dipayungkan dgn payung hitam.


Cth pantang larang berkaitan dgn individu perempuan:
a.apb remaja ia dilarang drp menyanyi di dapur ktk memasak krn dikhuatiri akan berkahwin dgn
orang tua.
b.jika suka duduk di tgh pintu, dikhuatiri lambat dipinang orang.
c.jika mkn nasi didalm kuali apb bersanding, muka menjadi lebam.
d.suami tdk blh menyembelih binatang krn dipercayai akan terkena badi binatang tsbt.
e.jika suka duduk dipermukaan pintu, dipercayai akan sukar melahirkan anak.
f.wanita mengandung jg dilarang duduk diatas tanah krn dikhuatiri urinya akan melekat ktk
bersalin.
g.ibu yg baru bersalin mestilah dicucukkan paku pd rambutnya bg mengelakkan dr gangguan hantu
& syaitan.


Cth pantang larang bg lelaki:
a.apb mahu berjalan jauh mestilah melangkah kaki kanan terlebih dahulu utk mengelakkan
berlakunya kecelakaan.
b.hendaklah membatalkan perjalanan jika dilintasi biawak.
c.tidak blh menoleh ke belakang stlh keluar rumah jika berbuat demikian akan diserang musuh.
d.tidak blh minum air dlm kelapa utk mengelakkan seseorang itu dibenci.

Cth pantang larang bagi masyarakat:
a.tidak blh duduk diatas bantal kerana dikatakan akan terkena bisul dipunggung.
b.tidak blh menunjuk pelangi dgn menggunakan jari, jika tidak jari akan kudung.
c.seseorang itu dilarang memukul orang dgn penyapu kerana ia blh membawa sial.

Kedatangan Islam tlh berjaya mencabut akar umbi kepercayaan ini. Semua ini dikategorikan sebagai khurafat @ tahyul yg mana ianya bertentangan dengan akidah.

Upacara Transisi :
*Merupakan amalan masyarakat alam Melayu sebelum kedatangan Islam.
*Mula diperkenalkan oleh Arnold Van Gennep dlm thn 1909 di dlm bukunya Rites De Passage.
*Amalan ini diadakan pd stp awal peringkt peralihan hidup seseorang.
*Ini kerana waktu peralihan merupakan waktu yg penting & upacara juga diadakan di tahap
permulaan perubahan masyarakat.
*Ia bermula sejak bayi didalam kandungan ibunya lagi, masy. Melayu sblm Islam tlh mengadakan
upacara iaitu adat melenggang perut yg dilakukan oleh bidan.
*Ia dilakukan dgn menggunakan bhn2 seperti beras kunyit, kelapa dsbg.Pada ketika itu
kedudukan bayi diperbetulkan.
*Stlh lahir, upacara membelah mulut pula dilakukan dgn menggunakan emas yg dicelup ke dlm air
pinang, manisan lebah & kurma. Bacaan mentera jg diadakan ktk upacara ini.
*Slps itu upacara menanggal tali pusat dilakukan pd hari ketujuh slps kelahiran seseorang
bayi.
*Seterusnya diadakan upacara naik buai diadakan yg menggunakan nasi kunyit, seekor ayam
hidup, lauk pauk,asam & garam. Ibu bayi dimandikan terlebih dahulu sebelum upacara tersebut
dijalankan. Mak bidan akan membaca mentera & pd ketika itu juga bayi tersebut diberi nama.
*Pd hari ke-44, semasa ibunya lepas berpantang, upacara bercukur pula akan diadakan ke atas
bayi tersebut. Air sintuk limau digunakan utk memandikan bayi tersebut.
*Selepas jampi dibaca & bayi itu ditepung tawar utk menghalau hantu, pada masa itu beras
kunyit & bertih ditabur di dalam rumah. Rambut bayi dipotong sbyk enam hg tujuh helai,
kepala bayi akan direnjiskan dgn tepung tawar.
*Rambut itu kemudiannya dimasukkan ke dlm air kelapa yg disediakan oleh mudim di atas talam.
*Ia dilakukan oleh bebrapa orang dan akhirnya rambut bayi itu dicukur. Kedatangan Islam
memperkukuhkan lagi upacara ini dgn istiadat berzanji dan marhaban.
*Upacara memijak tanah jg harus dilalui oleh seseorang bayi utk mengelakkan dr disampuk
hantu.
*Kemudian adat bertindik pula dilakukan bg kanak-kanak perempuan bertujuan utk mengelakkan
drp gangguan hantu polong.
*Tukang tindik akan menggunakan jarum & benang hitam serta kunyit yg tlh diserapah jampi.
*Perkahwinan adalah antara saat yg paling penting dlm kehidupan seseorang, oleh sebab itulah
upacara lebih besar diadakan.
*Begitu juga adat selepas berlakunya kematian.


Bahasa dan Kesusasteraan Melayu:
Tamadun Melayu pra Islam meninggalkan khazanah kesusasteraan yang tinggi nilainya.

1.Pengaruh Sastera Rakyat:
Sastera rakyat & lisan bgt berkembang dlm masyarakat Melayu pra Islam yg buta huruf.

Terbahagi kpd 2 bhg iaitu:
a.bukan naratif, iaitu peribahasa ( simpulan bhs,perumpamaan, pepatah, bidalan, kiasan &
perbilangan), teka teki serta puisi rakyat ( pantun, mentera, serapah & jampi)
b.Naratif : mitos, lagenda ( lagenda tempatan & lagenda menjelajah), cerita rakyat(cerita
penglipur lara, cerita bintang, cerita jenaka & cerita pengalaman).

2.Pengaruh Sastera Hindu :
*Pengaruh agama Hindu sgt besar & meluas dizaman pra Islam.
*dpt dilihat dlm hikayat Seri Rama, hikayat Pandawa Lima & hikayat Sang Boma.

3.Pengaruh Sastera Panji :
*Sastera panji begitu berkembang & berpengaruh sekali dlm masyarakat Indonesia pra Islam.
Cth : Hikayat Panji semerang, hikayat cekel Waneng Pati dan sbg.

4.Pengaruh sastera Islam:
*Memainkan peranan yang sangat besar dlm kesusasteraan Melayu.
*Bertanggungjawab melahirkan pelbagai genre baru
*Pengaruh sastera Islam blh dilihat dlm hikayat Iskandar Zulkarnain, hiakyat Amir Hamzah dan
lain-lain.

Cabaran Kolonialisme & Sekularisme :
*Dasar perluasan kuasa oleh sesebuah negara keatas negara yg lain melalui pelbagai cara.
(Kolonialisme Eropah ke atas Asia & Afrika khususnya keatas negara-negara Islam bermula thn
1870 hinggalah thn 1940.

Sebab-sebab Kolonialisme:
*Berlakunya persaingan hebat antara kuasa-kuasa Eropah utk meluaskan tanah jajahan msg2
terutama di antar Inggeris, Belanda & Sepanyol.
*Keperluan kpd bhn mentah & pemasaran barangan merupakan sebab penting berlakunya
kolonialisme di Alam Melayu.
*Mubaligh Kristian bercita-cita utk mengkristiankan Alam Melayu.
*Simbol kekuatan sesebuah negara.
*bercita-cita utk memajukan alam Melayu, Asia & Afrika sehingga sanggup mengorbankan
kesenangan.
*Penciptaan kapal wap dlm abad ke-19 mempercepatkan lagi kolonialisme Alam Melayu.
*Pembukaan terusan suez thn 1869.
*Pertambahan penduduk Eropah mengakibatkan peningkatan kadar pengangguran & kekurangan tanah
utk pertanian. Proses penghijrahan merupakan satu alternatif utk mengatasi masalah tersebut.
*Mendapat galakan daripada raja-raja Eropah.

Kuasa-Kuasa Penakluk:

1.Belanda :
*Berjaya mengalahkan Portugis & telah berjaya menjadi kuasa penakluk yg besar di Alam
Melayu khususnya di Indonesia pada abad ke-17.
*Peringkat penjajahan Belanda bermula dengan penguasaan ke atas kerajaan-kerajaan kecil di
Sumatera.
*Telah mengadakan hub. Diplomatik dgn kerajaan Islam Bantam & Mataram.
*1667, telah berjaya menakluk Maluku & Makasar.
*Berjaya menakluk Palembang, Jambi, Lampong, Lombok, Sulawesi, Banjar Masin, Pontianak dll
secara beransur-ansur.
*Menjelang 1910, hampir seluruh wilayah di Indonesia telah berjaya dikuasai oleh Belanda.

2.Inggeris :
*Permulaan telah membuat petempatan di Bangka Hulu, Pulau Pinang & Singapura.
*1774, bermulanya kempen campurtangan di neg. Melayu. Cth: perak, selangor, neg. Sembilan &
Pahang.
*1891, negeri Melayu Bersekutu telah berjaya dibentuk oleh Inggeris.

Cabaran :
Antara cabaran kolonialisme & sekularisme yg terpaksa dihadapi oleh Barat adlh seperti :
*Menumbangkan kerajaan Islam di Indonesia oleh belanda & membataskan kuasa-kuasa Raja-raja
Melayu di Malaysia oleh Inggeris.
*Memperkenalkan pendidikan sekular sama ada di Indonesia oleh Belanda & di Malaysia oleh
Inggeris.

GERAKAN ISLAH
Makna Islah (bhs Arab) antaranya ialah :
i. Penyucian (purifcation).
ii. Pemulihan (rehabilitation
iii. Pembetulan (retificatin).
iv. Pembetulan semula (return back)
v. Menghidupkan dan menghayati semula (rekindal & revival)
Vi. Pembaharuan (reformation)
vii. Penambah-baikan (improvement)
viii.Pengukuhan (reinforcement) Islam.
ix. Penyatu-paduan (reunification)


Gerakan Islah Di Alam Melayu
1-Dipelopori oleh : Syeikh Ahmad Khatib
*menentang adat Minangkabau
*Pendidikan di Mekah
*Imam di Masjid Al Haram

2-Syeikh Tahir Jalaluddin
*Ulama sumatera (aktif di Indonesia & Malaysia)
*Pendidikan di Unv Al Azhar
*Bersahabat dgn Rasyid Redha
*Terpengaruh dgn gerakan Islah yg dperjuangkan oleh Jamaluddin Al Afghani & Muhamad Abduh
*Memperkenalkan Majalah Al Imam.

3-Sayid Syeikh Al Hadi
*pujangga yang terkenal dari Riau
*Membantu memperkenalkan Majalah Al Imam
*telah menerbitkan beberapa majalah lain seperti Neraca dan Tunas Melayu.

Antara kandungan majalah al-Imam :
1. Menyeru orang Melayu berpegang kpd Al-Quran dan Hadis.
2. tekankan pentingnya ilmu pengetahuan utk mencapai kejayaan.
3. menitikberatkan pengetahuan sejarah krn byk iktibar yg blh dipelajari.
4. menasihati ibu bapa supaya memberikan pendidikan sempurna kdp anak-anak.
5. menggesa kaum wanita diberi peluang mendapatkan pendidikan.
6. mengetepikan adat resam & kepercayaan karut yg boleh menghalang kemajuan.

*Majalah Al-Imam tlh dihentikan penerbitannya pd thn 1908.
*Majalah ini tlh diganti dgn penerbitan majalah lain seperti Neracha, Al-Ikhwan, Pengasuh &
Saudara.
*Kaum Muda tlh menubuhkan bbrp buah madrasah/sekolah di Singapura & diikuti oleh sekolah
sekolah lain di Muar, Teluk Intan, Kuala Terengganu & Pulau Pinang.
*Penubuhan sekolah ini bertujuan utk menyebarkan idea dgn lebih berkesan.


Kesan-kesan gerakan Islah :
*Lahirnya ramai tokoh-tokoh intelektual lulusan universiti Asia Barat.
*Kesinambungan usaha utk memajukan umat Islam di Alam Melayu melalui gerakan penentangan
terhadap Belanda di Indonesia & Inggeris di Tanah Melayu.
*Peningkatan semangat Nasionalisme utk menentang penjajahan Barat.
*Menjadi perintis kepada penubuhan persatuan berbau politik seperti Lembaga Kesatuan Melayu
Johor yg bangkit menentang Malayan Union.
*Berjaya membuka mata orang-orang Melayu spy bangkit mementang penjajahan.
*Berjaya menyatu padukan umat Islam utk menjaga kepentingan masa depan mereka.



BAB 2 : Tamadun Islam

KANDUNGAN TOPIK
*KONSEP TAMADUN ISLAM
*SUMBER TAMADUN ISLAM
*ASAS TAMADUN ISLAM
*CIRI-CIRI TAMADUN ISLAM
*KELAHIRAN DAN PERKEMBANGAN TAMADUN
*FAKTOR KELAHIRAN TAMADUN
*FAKTOR KEJATUHAN TAMADUN
*SUMBANGAN TAMADUN

KONSEP TAMADUN ISLAM
*Secara umumnya tamadun Islam boleh dilihat daripada pengertiannya dari segi bahasa dan
istilah antaranya :
*Bahasa Arab : ‘madaniyyah’, ‘tamaddun’ dan ‘hadharah’. Ibn Khaldun : ‘umran’ yg digunakan dlm
kajian tentang bandar-bandar & ibu kota yg meliputi kws tanah yang didiami dan petempatan,
tanah yang subur dan maju. Hadharah : daerah, kota, bandar, kampung @ tanah yg. diusahakan. *Dlm bhs Arab moden : tamaddun : memiliki ciri-ciri hidup bandar.
*Dr sudut terminologi Inggeris & Latin : civilization: tamadun manusia yg berkaitan dgn
kemajuan jati diri manusia dlm membangunkan kehidupan di pelbagai peringkat.
*Pandangan sarjana Islam : Ibn Khaldun : “pencapaian manusia yang sudah melebihi keperluan
asasi kehidupan sehingga dpt membuka jalan ke arah pemikiran & penghasilan daya cipta yang
lebih halus & mempunyai nilai-nilai seni”. Ali Syariati : merangkumi seluruh kehidupan mental
& spiritual umat manusia.
*Malik Bennabi : merupakan suatu bentuk kehidupan manusia yang dapat mempergunakan unsur-unsur
alam material dengan sebaik-baiknya utk memudahkan kehidupan di dunia dengan mengambil
nilai-nilai kerohanian sebagai dasar perjuangan. Syed Muhammad Naquib Al-Attas :”keadaan
kehidupan insan bermasyarakat yg telah mencapai taraf kehalusan tatasusila & kebudayaan yang
luhur bg seluruh masyarakat”

SUMBER TAMADUN ISLAM:
Tamadun Islam adalah bersumberkan Al-Quran dan Sunnah:
1.Keistimewaan Al-Quran:
*Kesahihan & Keterpeliharaan:
-dijamin oleh Allah SWT sehingga ke hari kiamat.
-terpelihara dari sebarang penyelewengan yg dilakukan oleh manusia @ jin.
-Firman Allah SWT dlm surah al-Hijr ayat 9 yg bermaksud :
“Sesungguhnya Kamilah yg menurunkan al-Quran & sesungguhnya Kami benar-benar
memeliharanya”.

*Syariah yang lengkap:
-syariah yang dibawa lengkap & menyeluruh utk semua manusia, masa, suasana, tempat & zaman.
-bukan shj mengatur cara hidup utk diri individu malah meliputi keluarga, jiran, negara,
ekonomi, teknologi & antarabangsa.

*Keindahan bahasa:
-keunggulan al-Quran bergantung kpd mukjizat bhsnya yg indah dr segi balaghahnya (retorika).
-diakui oleh sasterawan Arab jahiliah yg bgt mahir dgn balaghah.
-mrk gagal utk menandingi keindahan bhs al-Quran, apa lagi utk mengatasinya sjk ia
diturunkan hg kehari ini.

*Keluasan & kedalaman ilmiahnya:
-tidak terjangkau oleh pemikiran manusia.
-masih byk ilmu yg terdapat didlm al-Quran yg blm dihurai oleh manusia.

*Kejiwaan:
-dr segi kejiwaan & nafsiah, al-Quran merupakan mukjizat yg sgt besar.
-berjaya mempengaruhi & menguasai jiwa umat Islam sehingga manusia itu blh menerima segala
ajarannya dengan senang hati,insaf dan sedar.


As-Sunnah:
Kepentingan As-Sunnah:

1.Diperlukan untuk menghuraikan prinsip & konsep umum & menyeluruh dari Al-Quran.

2.Pentafsir Al-Quran:
-ayat Al-Quran kebanyakkannya berbentuk umum & mutlak.
-memerlukan pentafsiran dari Rasulullah SAW, kerana tanpa pentafsiran itu sukar utk umat
Islam memahaminya.
-berfungsi dlm empat bentuk:
a.mentafsirkan hal yg umum seperti cara melaksanakan ibadat sembahyang, zakat, haji dll
b.membataskan hukum yg belum ditetapkan batasnya oleh Al-Quran.
c.mengkhususkan sesuatu hukum yg umum.
d.menjelaskan hukum Al-Quran.

3.Memperkukuhkan al-Quran:
-berfungsi sebagai pengukuh Al-Quran.

4.Tambahan Hukum al-Quran:
-berperanan sebagai penambahan hukum yg terkandung didalam Al-Quran.
-Al-Quran bersifat umum, prinsip, konsepsi & menyeluruh, ada hukum cabang yg tidak disentuh
oleh Al-Quran.
-cth: hukkum anak binatang yg masih didalam kandungan ibunya, apabila ibunya disembelih cth:
lembu.
-Rasulullah SAW menjelaskan seperti berikut:
“Sembelihan janin (anak dlm kandungan)mengikut sembelihan ibunya.”
-bermaksud; ini menambahkan hukum al-Quran yg menghalalkan sembelihan binatang ternakan
iaitu anak yg masih berada dlm kandungan ibunya sbg halal dimakan apb ibunya disembelih
mengikut syarak.


ASAS TAMADUN ISLAM :
Terdiri daripada tiga unsur yang utama iaitu Akidah, Syariah
dan Akhlak.

AKIDAH :
Definisi :
Akidah merupakan suatu perkara yang melibatkan antara hub. Manusia dengan Allah SWT.
Ianya meliputi kepercayaan dan keyakinan manusia kpd kekuasaan Allah SWT yg berpusat dihati.
Dgn keyakinan yg kuat akan mendorong manusia untuk beribadat hanya kpd Allah SWT melalui kepercayaan dan kepatuhan kpd rukun Iman yg enam iaitu:
1-Percaya kpd Allah SWT
2-Percaya kpd Malaikat
3-Percaya kpd Kitab
4-Percaya kpd Rasul
5-Percaya kpd hari kiamat
6-Percaya kpd Qada’ dan Qadar.

Tauhid = Aqidah= Iman
Pengertian tauhid : sebarang daya usaha utk mengesakan Allah swt, mengagungkan, membesarkan dan mensucikanNya dari sebarang sifat kekurangan.
Pengertian aqidah :kepercayaan dan keyakinan kuat dan teguh yg berpusat di hati serta menghayati segala aspek kehidupan sebagai ibadat yang diyakini.
Pengertian Iman : kepercayaan yg tertanam di lubuk hati dgn penuh keyakinan tnpa syak dan ragu.

Fitrah Manusia melalui :
*Akal
*Ilmu
*Wujudan
*Wahyu

PENGARUH TAUHID
Pengaruh atau kesan akidah dan keimanan ke atas manusia antaranya ialah :

1.Revolusi Insaniah
*Aqidah membawa kesedaran drp sentuhan jiwa dgn keimanan kpd Allah
*Kesedaran membawa kpd perubahan jiwa dan menghasilkan satu revolusi, suatu perubahan dari
sudut pndgn hidup mahupun cita-cita.

2.Dedikasi
*Kuat bekerja
*Tidak kenal penat lelah
*Saling berhubung kait antara rajin bekerja dan kuat berusaha yg merupakan syarat kesempurnaan
iman.

3.Menghargai Masa
*Umur seseorg insan sgt bernilai krn bgitu singkat jika dibandingkan dgn umur dunia dan masa
di akhirat.
*Individu yg punyai kekuatan aqidah akn mghargai masa yg ada dan manfaatkannya utk sebrg
amalan kebaikan.

4.Dugaan
*Dugaan terdpt dlm 2 bntuk iaitu nikmat berupa pangkat,kuasa dll dan penderitaan berupa
bencana, sakit dll.
*Nikmat atau pnderitaan ini akan menguji tahap keimanan sesorg

5.Dakwah
*Org yg beriman akn sentiasa berusaha menyeru kebaikan dan mencegah kemungkaran

6.Jihad
*Org yg kuat imannya akan melaksanakan amanah jihad dan jga hijrah.
*Jihad punyai titah perintah iaitu kekuasaan,lisan dan hati

7.Kebahagiaan
*Tamadun yang dihasilkan daripada keimanan yang menitik-beratkan tiga unsur utama iaitu ikrar
dengan lidah, pengakuan dengan hati dan dedikasi serta bekerja keras dengan perbuatan akan
menjamin kebahagiaan.

SYARAK
Syarak = Syariah
Pengertian Syarak :

1-Bahasa :
i) saluran air yg menjadi sumber minuman
ii) jalan yg lurus

2-Istilah :
i) Segala titah perintah, larangan, bimbingan dan prinsip perundangan daripada Allah s.w.t.
yang disampaikan kepada junjungan besar Rasullullah s.a.w. untuk sekalian manusia agar
dipatuhi dan ditaati. Mereka diberikan ganjaran baik jika taat dan disediakan pula
pembalasan yang pedih jika ingkar
ii)Hukum Allah s.w.t. untuk mengatur laku perbuatan manusia dalam bentuk halal, haram,
makruh, wajib dan sunat.
iii)Segala hukum yang dperundangkan oleh Allah s.w.t. kepada sekalian manusia yang wajib
diimani, dipatuhi dan diamalkan untuk kebahagiaan hidup di dunia dan di akhirat.
iv)Jalan yang lurus, sistem yang benar dan mempunyai matlamat yang murni yang ditetapkan oleh
Allah s.w.t. untuk sekalian manusia untuk membina tamadun agar mereka berjaya dan bahagia
di dunia dan di akhirat.


Keperluan Syarak
1.Fitrah semula jadi atau sunnah hidup manusia yang tidak boleh hidup secara bersendirian.
2.Fitrah atau sunnah hidup manusia yang berbeza dari pelbagai aspek iaitu keturunan, warna
kulit, bahasa,adat resam, kebudayaan dan sebagainya.
3.Tanpa syarak atau syari’ah maka berleluasalah hasad dengki, kezaliman, penindasan dan pilih
kasih sesama manusia yang berakhir dengan perbalahan, pertumpahan darah dan peperangan
4.Untuk mengatur hidup manusia yang aman, damai dan sejahtera
5.Syari’ah menggalakkan manusia membina sifat ihsan di dalam diri
6.Syarak dan syari’ah juga membina taqwa
7.Undang-undang lahirah disediakan oleh syarak atau syari’ah untuk segelintir manusia yang
tidak takut kepada siksaan Allah s.w.t. di akhirat.

Falsafah / Matlamat Syariah
1.Keselamatan Agama
Cth :mencegah penyelewengan ajaran Islam seperti Pengembangan ajaran sesat

2.Keselamatan Nyawa
Cth :melarang tindakan mencederakan dan membunuh sama ada diri sendiri atau org lain

3.Keselamatan Nyawa
Cth : Islam melarang segala sesuatu yang boleh merosakkannya seperti dadah, arak dll.

4.Keselamatan Keturunan
Cth : Segala laku perbuatan yang boleh merosakkan keturunan ditegah keras oleh Islam
seperti zina, bohsia, bohjan, penguguran, dan pembuangan anak.

5.Keselamatan Harta
Cth :diwajibkan mengumpul harta melalui cara,barangan dan agihan yang dihalalkan oleh
Islam.

Bahagian Syarak
*Ibadat
*Muamalat
*Jenayah
*Munakahat

AKHLAK
Pengertian Akhlak : segala tingkah laku yg baik yg telah menjadi adat kebiasaan, amalan, sebatian dan cara hidup seseorang yg bersumberkan Al Quran dan As Sunnah.

Ciri-ciri Akhlak Islam :
1- Kebaikan Mutlak
2- Kebahagiaan Sejagat
3- Mudah
4- Mantap
5- Kewajipan yg dipatuhi
6- Pengawasan menyeluruh

Bahagian Akhlak :
1- Akhlak Mulia (hati,harta,tenaga,bahasa &sikap)
2- Akhlak Keji


CIRI-CIRI TAMADUN ISLAM :
1.Kota Raya :
-cth : Madinah merupakan negara dan kota raya ertama Islam yg diasaskan sendiri olleh
Rasulullah SAW.
2.Penduduk yang Ramai.
3.Seni bina :
-merupakan kayu pengukur kpd ketinggian sesuatu tamadun. Cth : taj mahal menjadi bukti kpd
ketinggian tamadun Islam.
4.Sains dan ilmu pengetahuan :
-perkembangan pesat tamadun Islam adalah berpunca drp kajian-kajian yg dibuat dlm bidang
sains dan teknologi.
5.Keamanan :
-merupakan puncak drp kehidupan yg dikuasai oleh undang-undang, peraturan, tatasusila &
kesopanan @ adab yg dikuat kuasakan oleh sebuah pemerintahan yg adil dan saksama.
6.Kesenian :
-cth kesenian Islam yg agung seni khat dan awan larat yg menghiasi bangunan, kitab, alat
timbikar, barang kemas, perhiasan yg diperbuat drp gandnig, kaca tenunan, wang syiling
dsbg.

KELAHIRAN & PERKEMBANGAN TAMADUN :
Zaman Pra Sejarah:
1.Paleolitik :
-bermula dr 100,000 sm & berakhir thn 10,000 sm.
2.Mesolitik :
-bermula dr 10,000 sm hg 5,000 sm.
-merupakan Zaman Batu Pertengahan.
3.Neolitik :
-bermula dr thn 5000 sm hg thn 3,000 sm.
- dinamakan sbg zaman batu baru.


TAMADUN AWAL :
Antara tamadun terawal yang lahir:
Lembah Euphrates dan Tigris :
Sumeria :
*Diasaskan kira-kira 6000 thn dahulu.
*Menjalankan hub. Pdgn dgn tamadun mohenjodaro dan harappa.
*Merupakan tamadun pertama yg berjaya membentuk bilangan jam, hari, minit dan saat.

Tamadun Babylonia:
*lahir antara 2000 – 1000 s.m.
*Hammurabi merupakan tokoh pemimpin terkenal Babylon kerana berjaya menggubal kanun
undang-undang.
*penggunaan kod undang-undang ini berjaya memberikan keamanan kepada negaranya dan berjaya
menghasilkan tamadun yg tinggi.

Assyria :
*kaya dgn pahlawan yang gagah serta berjaya menakluk wilayah disekitarnya.
*runtuh pada thn 612 s.m.

Phoenicia :
*mempunyai 2 pelabuhan utama iaitu Tyre dan Sidon.
*menjalankan kegiatan perdagangan di Lautan Meditrennean yg berjaya membawa kegemilangan
tamadun ini.
*berjaya melahirkan ramai ahli falsafah & sarjana alam pelbagai bidang ilmu pengetahuan.

Tamadun Nil :
*pemimpin terkenal dikenali sebagai Firaun.
*memperkenalkan sistem perhambaan yang berkesan.
*berjaya membina Piramid iaitu salah satu seni bina ajaib di dunia.
*mencapai tahap kemajuan dlm bidang sains, kimia, matematik dan perubatan.

Tamadun Indus:
*di lembah Indus India – lahir tamadun agung iaitu Mohenjo-daro dan Harappa.

Lembah Hwang Ho:
*lahirnya tamadun Cina yg banyak meninggalkan sumbangan besar kepada tamadun manusia.

Greece:
*lahirnya tamadun Yunani yg mengeluarkan ramai para sarjana falsafah & sarjana sains yang
terkemuka.

Itali :
*tamadun Rom yang lahir sebagai penyambung kepada tamadun Yunani dan menjadi sebuah tamadun
yang agung.

Parsi :
*lahirnya tamadun yang berupaya menyaingi keagungan & kekuatan tamadun Rom & Yunani


CIRI-CIRI TAMADUN AWAL :
1.Penggunaan Bahasa, perkembangan intelektual & teknologi :
*mempunyai bahasa yang tersendiri. Contoh: bhs Sanskrit bg tamadun Lembah Indus, bhs
Yunani, bhs Latin dsbgnya.
*melahirkan ramai gol. Intelektual dgn karya mereka. Cth: Plato, Socrates Aristotle,
Valmiki, Vyasa & Kalidasa.

2.Tulisan dan Skrip :
*pictographic : tulisan bergambar – tamadun sumeria & Mesir
*Ideographic : tulisan berbentuk lukisan – tamadun sumeria & Mesir
*Cuneiform : tulisan berbentuk baji- tamadun Babylonia
*Hieroglyphics : tulisan huruf bergambar – tamadun Mesir di Lembah Nil
*Alphabet : tulisan dlm bentuk abjad – tamadun Aramia

3.Pengkhususan Kerja :
*boleh menghasilkan produktiviti yang bermutu dlm semua bidang. Cth : Dinasti Shang.

4.Perkembangan Penduduk :
*merupakan faktor penting utk perkembangan kegiatan ekonomi, perdagangan, pencapaian
intelektual, dsbgnya. Cth ; Kerajaan Chandragupta dr Dinasti Maurya.

5.Pemikiran Keagamaan :
*merupakan asas utama pembinaan tamadun. Cth : agama Hindu menjadi tunjang kekuatan tamadun
di Lembah Indus.

6.Perdagangan Antarabangsa :
*memboleh sesebuah tamadun itu berkembang pesat. Cth : perdagangan antara Timur-Barat tlh
dimulakan oleh tamadun Mohenjodaro & Harappa sjk tahun 2300 s.m ke Lembah Euphrates &
Tigris serta Asia Tenggara.


FAKTOR KELAHIRAN TAMADUN
1.Kesesuaian Iklim dan Tanah:
*menjadi faktor ptg dlm perkembangan sesebuah tamadun.
*cth: tamadun sumeria, babylonia dan juga Assyria di Lembah Nil.

2.Masyarakat & Undang-undang:
*cth: tamadun Yunani yg lahir pd abad ke5 sm. Dibina setelah wujudnya gabungan 150 buah
acropolis iaitu kota-kota kecil.
*pelaksanaan undang-undang yg berkesan akan menjamin keamanan.

3.Pengkhususan Kerja:
*cth:tamadun Mesir di Lembah Nil berjaya membina Pyramid hasil daripada pengkhususan kerja
yang teratur dibwh pemerintahan Firaun dahulu.
*Masyarakat Mesir tbhg kpd 5 bhg iaitu:

4.Rekacipta dan Teknologi:
*merupakan faktor penting dlm peningkatan tamadun.
*cth: penciptaan alat teknologi membolehkan sistem pengairan dpt diperbaiki dari semasa ke
semasa.
*penciptaan peralatan pertanian dpt meningkatkan lg pengeluaran hasil pertanian.
*penciptaan alat pengukuran, alat tenunan, jam dan sbgnya.

SUMBANGAN TAMADUN
1.Tamadun mesopotamia-Kod Hammurabi
2.Tamadun mesir di lembah Nil-piramid & kalendar solar
3.Tamadun indus-seni bina yg diperbuat drpd tanah liat
4.Tamadun Lembah Hwang Ho-tulisan ideographic & penggunaan gangsa


FAKTOR KEJATUHAN TAMADUN
1.Tidak adil dlm pemerintahan:
*wujud jurang perbezaan yg ketara antara gol.kaya dgn miskin.
*rakyat bangkit memberontak & tidak bekerjasama dlm melakukan sesuatu kerja.

2.Penindasan & kezaliman:
*pemimpin mengenepikan soal kemanusiaan.
*kehidupan bertamadun sudah tidak dihormati lagi.
*cth: wilayah kolonial dr tamadun Barat yg tumbang disebabkan oleh penindasan & kezaliman.

3.Keruntuhan Moral:
*berlaku dikalangan pemimpin yg tidak berkaliber dan tidak mempunyai penghayatan yg tinggi
terhadap nilai-nilai murni.
*cth:tamadun Yunani, tamadun Rom dan jg tamadun Islam.

4.Berfikiran Tertutup:
*sifat tidak mahu menerima pendapat serta perubahan terutama sekali perubahan dlm bidang
politik dan sains & teknologi
*pemikiran jd tidak berkembang dan terus berada ditakuk lama.
*cth: tamadun Islam Uthmaniyah.

5.Bencana Alam:
*blh menyebabkan kerosakan dan kemusnahan secara besar-besaran dlm pelbagai aspek seperti
ekonomi & struktur pentadbiran kerajaan.







BAB 1 : Pengenalan Ilmu Ketamadunan

KANDUNGAN TOPIK :
*Definisi Tamadun secara umum.
*Perbezaan Tamadun
*Ciri-ciri Tamadun
*Tamadun Agung

Definisi Tamadun secara Umum
Secara umumnya tamadun ditakrifkan sebagai pencapaian manusia dalam bidang kebendaan disamping tidak mengabaikan tentang aspek-aspek kerohanian yg menjadi panduan kearah kesempurnaan kehidupan di dunia dan di akhirat.


Pendapat Sarjana Islam & Barat:
1.Ibn Khaldun :
Dalam kitab Muqaddimah guna istilah Umran.
Umran-makna asal tanah, tempat yg didiami manusia, mempunyai persediaan yg cukup bg manusia
dan keperluannya, pencapaian manusia yg melebihi keperluan asasi kehidupan sehingga dapat
membuka jalan ke arah pemikiran dan penghasilan daya cipta yg lbh halus dan mempunyai
nilai-nilai seni

2.Syed Naquib al-Attas
Keadaan kehidupan insan bermasyarakat yang telah mencapai taraf kehalusan tatasusila dan
kebudayaan yang luhur bagi seluruh masyarakatnya

3.Jurji Zidan
adunan panduan pencapaian manusia dari segi kerohanian dan kebendaan.

4.Mahmood Mohd. Taib an-Najmi
suatu peraturan masyarakat yang dapat membantu manusia menambahkan hasil pengeluaran dari
segi tamadun.

5.Abu Bakar Hamzah
suatu hasil pemikiran orang-orang Islam berlandaskan kepada ad-din Islam sendiri dan
termasuklah aspek kebendaan yang digunakan dalam kehidupan mereka seharian

6.Abd. Alim Abdul rahim dan Syed Idrus Syed Mat Zin
pencapaian manusia dalam bidang kerohanian dan kebendaan yang berpusat di kota dalam bentuk
skrip, seni bina, pengetahuan, sains, teknologi, kepercayaan, undang-undang, politik dan
sebagainya

7.Mahayudin Hj. Yahaya
tamadun itu tidak boleh dilihat dari aspek pembangunan fizikal sahaja, tetapi termasuk juga
aspek keadilan, moral dan kerjasama serta kesefahaman dikalangan anggota masyarakat yang
wujud di kota dan di desa.


8.Clive Bell
tamadun sebagai kriteria masyarakat

9.Redfield :
Tamadun sebagai cara hidup yang berkriteria.

10.Beatty dan Johnson :
kehidupan kota dan tulisan adalah asas utama kelahiran sesuatu tamadun.


Perbezaan Tamadun :
Terbahagi kepada tiga perkara iaitu:
1.Perbezaan Antara Tamadun dan Agama:
*Kebanyakkan tamadun silam muncul hasil daripada penghayatan yang tinggi terhadap nilai-nilai
keagamaan dlm kehidupan
*Dpt membentuk pandangan semesta & nilai kehidupan yg terpuji dalam masyarakat.
*Ini dpt dibuktikan apb dilihat kpd peninggalan bangunan & barangan tamadun silam yg dpt
menggambarkan penghayatan yg tinggi terhadap kehidupan beragama.
*Kini, tidak semua tamadun dipengaruhi oleh nilai-nilai keagamaan. Cth: tamadun Barat yg
memisahkan antara nilai-nilai keagamaan dlm kehidupan masyarakat.
*Agama sangat penting krn ia akan mengatur corak kehidupan manusia kearah kesempurnaan utk
mencapai hidup yg bahagia sama ada kehidupan di dunia dan di akhirat.
*Agama pada keseluruhannya menjadi sumber & asas pembinaan sesuatu tamadun. Cth: agama Islam
menjadi sumber dan asas pembinaan tamadun Islam. Begitu juga agama-agama lain seperti agama
Hindu, buddha dan juga kristian.
*Oleh demikian, perbezaan antara tamadun & agama begitu jelas. Agama merupakan sumber asas
sesuatu pembinaan tamadun.
*Manakala tamadun pula merupakan pencapaian yg dicipta oleh manusia yg bersumberkan sesuatu
agama.

2.Perbezaan antara tamadun & kebudayaan :
*Budaya didefinisikan sebagai cara berfikir & cara merasa yg menyatakan diri dr pelbagai
sudut kehidupan oleh segolongan manusia.
*Cth: tamadun Islam bersifat umum yg merangkumi segenap kehidupan, sedangkan kebudayaan
adalah lebih khusus.
*Kebudayaan hanya merangkumi unsur-unsur pemikiran, abstrak, kerohanian & kejiwaan.
Sedangkan tamadun merangkumi semua unsur-unsur ini dn ditambah dengan unsur-unsur kebendaan
seperti kota raya, tulisan, skrip,seni bina, teknologi dsbgnya.

3.Perbezaan antara tamadun dan bangsa:
*Bangsa boleh ditakrifkan sebagai jenis manusia daripada satu asal keturunan. Cth : bangsa
Melayu, Cina & India.
*Bangsa juga ditakrifkan kumpulan manusia di dalam saatu ikatan kenegaraan, cth: bangsa
Malaysia
*Tamadun pula adalah merupakan pencapaian yang dicipta dan dicapai oleh kumpulan bangsa
tersebut.Cth: tamadun China di bina oleh bangsa Cina yang berada dinegeri China.

Bagi tamadun Islam, kewujudan bangsa itu diiktiraf. Ini dapat dibuktikan melalui firman Allah SWT dalam surah al-Hujarat :49 yg bermaksud :
“Hai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki, seorang
perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kamu saling
kenal mengenali. Sesungguhnya, orang yang paling muka di antara kamu di sisi Allah
ialah orang yang paling bertaqwa di antara kamu.Sesungguhnya, Allah Maha
Mengetahui Lagi Maha Mengenal”.
Berdasarkan kepada ayat diatas, jelas menunjukkan bahawa manusia sememangnya diciptakan oleh Allah SWT berbeza-beza darisegi jantina iaitu lelaki dan wanita berkusu kaum, bangsa, berbeza warna kulit, bahasa, adat resam dan kebudayaan. Ia sengaja direncanakan oleh Allah SWT utkmencapai satu matlamat iaitu perpaduan.


CIRI-CIRI TAMADUN:
Secara umumnya tamadun mempunyai ciri- ciri seperti berikut:
1. Pemikiran keagamaan:
Cth:tamadun Islam, China, India dll.
2. Kota Raya :
Baghdad bagi tamadun Islam, Lembah Hwang Ho tamadun Cina.
3. Penduduk yang ramai:
Merupakan elemen penting dlm proses pembangunan sesebuah negara.
Dapat menghasilkan kemajuan & pencapaian yg tinggi dlm pelbagai bidang sprt sains &
teknologi, seni bina dsbgnya.
4. Pemerintahan & Undang-undang:
Undang-undang yang adil dan berkesan dapat membawa kemajuan kepada sesebuah tamadun.
5. Pengkhususan kerja:
Cth: wujudnya golongan intelektual, para sarjana, pedagang, teknorat, petani, pekerja dan
sebagainya.
6. Ilmu pengetahuan
7. Teknologi
8. Perdagangan Antarabangsa


TAMADUN AGUNG:
Terbahagi kepada dua bhg:
1.Tamadun terawal :
*Tamadun manusia lahir pd zmn Batu Baru (neolitik) antara tahun 5,000 – 3,000 s.m.
*Manusia dizaman bt baru, manusia membuat petempatan berhampiran dgn sungai, tasik, gua batu
& mula hidup berkampung.
*Mula mencipta senjata baru seperti tembikar & peralatan tenunan. Alat-alat tersebut
mempunyai mutu yang lebih halus, digilap dan diasah.
*Menjalankan kegiatan ekonomi pertanian & penternakan. Mereka jg mula mencipta roda utk
kemudahan pengangkutan & mencipta kain utk pakaian.
*Aktiviti perdagangan dlm bentuk sistem barter. Pegangan agama atau kepercayaan kpd tuhan.
*Antara tamadun agung terawal ialah :
a)Tamadun Mesir
b)Tamadun Sumeria
c)Tamadun Indus
d)Tamadun Hwang Ho

1.TAMADUN MESIR
*Lahir di Lembah Nil.
*Mengamalkan sistem pemerintahan hierarki. Firaun menduduki hierarki tertinggi, diikuti oleh
golongan pemerintah, gol. Pertengahan, gol. Petani & gol. Hamba abdi.
*Mempunyai tulisan yg dikenali dgn nama Hieroglyphics iaitu tulisan bergambar & pendeta. Ia
merupakan ukiran suci ciptaan pendeta. Ia terdiri drpd 24 huruf yg ditulis dgn dakwat di
atas kertas yg dibuat drpd pokok papyrus.

2.TAMADUN SUMERIA
*Lahir kira-kira 6000 thn dahulu di Mesopotamia, iaitu antara sungai Tigris & Euphrates.
*Terdiri daripada beberapa buah negara kota yg diperintah oleh paderi besar.
*Mencipta tulisan dlm bentuk Cuneiform & pictographic.
*Menjalankan kegiatan penternakan secara saintifik & mempunyai pegangan agama kuil dlm
bentuk
*Piramid yg diberi Ziggurt iaitu menjadi pusat peribadatan.

3.TAMADUN INDUS
*Bermula sejak 4500 thn dahulu. Terletak bersempadan antara India dgn Pakistan.
*Mempunyai taraf hidup yg lbh tinggi.
*Mempunyai sistem pentadbiran yg mempunyai perancangan rapi.
*Mempunyai pengkhususan kerja yang membantu melancarkan lagi proses pentadbiran tamadun ini.
*Kegiatan ekonomi bergantung sepenuhnya kepada penternakan, pertanian dan perdagangan.
*Mengamalkan ajaran agama Hindu, iaitu menyembah dewa shiva yang mempunyai tiga muka &
dikelilingi oleh tumbuhan-tumbuhan dan haiwan.
*Menggunakan tulisan berbentuk simbol & bergambar.
*Menghasilkan perhiasan daripada perak & batu permata, disamping memiliki tukang emas yang
mahir.

4.TAMADUN HWANG HO
*Bermula dizaman pemerintahan Dinasti Shang, iaitu lebih kurang 1500sm.
*Kota raya yang besar telah dibina seperti Anyang, Loyang & Shang.
*Dizaman pemerintahan dinasti Chou, beliau tlh memperkenalkan beberapa jabatan utk mengawal
urusan kewangan, pertahanan, undang-undang & rekod.
*Berpegang kpd prinsip percaya kpd roh nenek moyang.
*Menggunakan tulisan simbol iaitu ideogram yang ditulis diatas buluh.
*Sumber ekonomi bergantung kpd pertanian & pertukangan tangan.
*Menggunakan roda &peralatan yg diperbuat daripda gangsa.
*Menggunakan mata wang logam & mempunyai institusi bank pd abad ke-5 sm.


TAMADUN PERINGKAT PERKEMBANGAN
1.Tamadun Yunani :
2.Tamadun Rom
3.Tamadun China
4.Tamadun India

1.TAMADUN YUNANI
*Bermula pd abad ke-5 sm.
*Mengandungi 150 buah acropolis kota-kota kecil.
*Sistem pemerintahan berubah daripada sistem beraja kpd oligarki dan saterusnya demokri.
*Menjalankan kegiatan perikanan, penternakan & perdagangan sbg sumber ekonomi utama.
*Mata wang telah muladigunakan.
*Tamadun Yunani tlh melahirkan ramai tokoh-tokoh terkenal dlm pelbagai bidang seperti
socrates, aristotle dan plato dlm bidang falsafah, dll.

2.TAMADUN ROM
*Merupakan sebuah kerajaan yg mengamalkan corak pemerintahan secara republik.
*Diterajui oleh golongan bangsawan yg bijaksana & dikenali sebagai Patrician.
*Undang-undang pertama yg dikenali sbg Jadual Dua Belas diguba pada thn 450 sm.
*Banyak mencapai kemajuan dgn terbinanya kuil, pawagam, bandar serta bangunan-bangunan yg
tersergam indah.
*Membina jambatan, terusan & jalan raya yg panjang hingga beribu-ribu kilometer.
*Tahap pendidikan jg berkembang maju dgn sekolah-sekolah dibina & mempunyai kurikulum
sistematik.
*Julius Caeser merupakan pemerintah Rom yg agung.
*Beliau tlh berusaha memperluas wilayah rom secara agresif, membawa banyak perubahan &
menyumbang kepada kemajuan tamadun Rom.

3.TAMADUN CHINA
4.TAMADUN INDIA